Veelal is de homepage de pagina van jouw website waar de bezoeker al eerste op terechtkomt. Een goede vindbaarheid van je website zorgt ervoor dat de bezoeker naar jouw website doorklikt. Hij/zij is binnen! Maar dan. In luttele seconden wordt beslist of er wordt verder gelezen of afgehaakt. De eerste indruk is daarom essentieel. In heel korte tijd moet jij de lezer bij je zien te houden. Zorg daarom voor een gebruikersvriendelijke homepage die bezoekers verleidt verder te kijken op jouw website en actie te ondernemen. Het uiteindelijke doel is dat je bezoekers zich zo tot jou en je aanbod aangetrokken voelen, dat ze de volgende stap richting jou zetten.
De homepage van jouw website: Maak werk van je homepage
Jouw website is jouw digitale visitekaartje, je virtuele etalage. Het is de eerste kennismaking van de bezoeker met jou en je aanbod. Zorg daarom dat in één oogopslag helder is wat jouw aanbod is, laat dat aansluiten bij de vraag van jouw gewenste klant en geef door het design de sfeer die jij wilt uitstralen weer. Jouw doel is de bezoeker zo enthousiast te maken dat de bezoeker:
- Verder klikt naar volgende pagina’s
- Geïnteresseerd raakt in jouw aanbod
- Je blogs gaat lezen
- Jouw nieuwsbrief aanvraagt
- Een gratis aanbod aanvraagt
- Contact met je opneemt
- Een product of programma koopt
- Je volgt op social media
Een website maken: 8 onderdelen voor een pakkende homepage voor je website
1. Een duidelijke navigatie op de homepage
Het is handig en gebruikelijk het navigatiemenu te plaatsen in de header, de balk bovenaan die op alle pagina’s terugkomt.
Maak je menu kort en krachtig. Heb je veel pagina’s op je website, werk dan met menu- en submenu-items. De structuur van je menu vormt eigenlijk een schematisch overzicht van de inhoud van jouw website en geeft de bezoeker duidelijkheid. Daarom is ook de naam van menu-items belangrijk.
In de header kun je ook je logo en je tagline plaatsen. Vaak staat het logo aan de linkerkant en het is een ongeschreven regel dat het logo naar de homepage linkt.
Je kunt in de header meer informatie kwijt, zoals links naar social media, maar houd de header overzichtelijk.
2. Een hero section
Een hero section is het element bovenaan de pagina, direct onder de header. Deze staat boven de ‘vouw’ van de pagina, dat is het deel van de pagina dat direct zichtbaar is op het scherm, zonder naar beneden te hoeven scrollen. De term ‘hero’ geeft al aan dat dit een belangrijk onderdeel is. Het doel is hier direct de aandacht te trekken van je bezoeker door het plaatsen van een aantrekkelijk beeld en je kernboodschap te communiceren.
Dat aantrekkelijke beeld kan bijvoorbeeld een foto van jou zijn of een pakkende afbeelding die bij jouw aanbod past.
De kernboodschap sluit aan bij jouw aanbod. Welk probleem los jij op? Denk goed na over de inhoud van jouw ‘hero’. De eerste klap is een daalder waard! Zet in de hero section ook een:
3. Call to action
Een call to action is een duidelijke knop (‘button’) om bezoekers aan te moedigen tot een bepaalde actie, zoals ‘Nu kopen’, ‘Meer leren’, of ‘Aanmelden’. Zet een CTA in de hero section, maar plaats er bij voorkeur meer op de homepage.
4. Tekst en afbeeldingen op je homepage
Schrijf voor je homepage teksten over je aanbod, wat jouw kenmerken zijn en wat de voordelen zijn voor het kiezen voor jou en jouw aanbod. Maar begin met te schrijven over jouw klant. Verplaats je in de klant en omschrijf de vragen en problemen die jou klant ervaart en waarin de klant zich kan herkennen. Schrijf korte alinea’s met kopjes en gebruik opsommingen. Probeer de teksten beknopt te houden en houd er tegelijkertijd rekening mee dat zoekmachines meer tekst waarderen. Wissel teksten af met beeld en kleur in een overzichtelijk design.
Het is goed op de homepage een introductietekst over jouzelf op te nemen met een foto van jou erbij. Deze tekst kan kort zijn met een link naar de ‘over mij’ pagina.
5. Een blog en/of portfolio
Als je een blog hebt is het een goed idee een aantal blogs op je homepage uit te lichten met een link naar de pagina waar alle blogs staan.
Ook kun je voorbeelden van je werk op de homepage te laten zien zodat je bezoeker een idee krijgt van wat je maakt en wat jouw stijl is. Ook hier kun je een link plaatsen naar de portfoliopagina.
6. Weggever
Als je een weggever hebt, zoals een gratis e-book, plaats je deze op de homepage. De bezoeker kan dan direct iets aanvragen bij je.
7. Testimonials
Klantervaringen zijn belangrijk. Potentiële klanten lezen graag over de bevindingen van klanten die hen voor zijn gegaan. Het wekt vertrouwen. Je kunt aan reviews komen door klanten na het afronden van de opdracht enkele vragen te stellen.
8. De footer van je website
Zoals de header een terugkerend onderdeel is van je website aan de bovenzijde, is de footer een terugkerend onderdeel aan de onderzijde van je website.
Een belangrijk deel in de footer is contactinformatie. Je kunt in de footer de informatie direct opnemen of een link plaatsen naar de contactpagina. Het is niet overbodig om in het hoofdmenu in de header ook link op te nemen naar de contactpagina. Je zult merken dat bezoekers de contactinformatie vaak raadplegen.
Houd je footer overzichtelijk, maak gebruik van kolommen en noem daarin bijvoorbeeld links naar ‘algemene voorwaarden’, ‘privacyverklaring’ en social media iconen. Het is een goed idee in de footer je logo te plaatsen, eventueel in een andere vormgeving, zoals een aangepaste kleur bij de kleur van de footer.
Bovenstaande 8 tips voor het maken van een succesvolle homepage helpen je op weg. Blijf wel bij jezelf! Het zijn geen regels die in steen zijn gebeiteld, je website moet goed voelen, voel je vrij (enkele) tips te negeren en het op jouw manier te doen. Het gaat erom dat je over je homepage nadenkt. Wie ben jij, wat heb jij te bieden, voor wie en wat wil jij uitstralen.
Tip:
Onderzoek eens hoe jij websites van anderen beleeft. Wat maakt dat je beslist verder te kijken of te vertrekken? Op welk moment word je enthousiast? En waar heeft dat mee te maken, is het de persoon achter de website waar je vertrouwen in krijgt, de duidelijkheid van de website, de sfeer (bijvoorbeeld door kleurgebruik en afbeeldingen) de oplossingen die worden geboden op vragen of behoeftes die er bij jou leven? Leer van anderen!
Maar let op, inspiratie opdoen mag, klakkeloos kopiëren niet!